روشهای مطالعه با کیفیت

مطالعه با کیفیت

چگونه با کیفیت درس بخوانیم؟

درس خواندن نیز مثل هر کار دیگری اصول بسیار ساده‌ای دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید مطالعه با کیفیتی داشته باشید. و علاوه بر صرفه جویی در انرژی و زمان، میزان ماندگاری مطالب را در ذهنتان افزایش دهید.

 

۱) هدفگذاری

اولین گام برای رسیدن به موفقیت در درس خواندن، تعیین هدف است. داشتن هدف شما را از بیراهه رفتن بازمی‌دارد و همواره باعث ایجاد انگیره در شما میگردد.

 

۲) برنامه ریزی درسی

مهم‌ترین پارامتر برای داشتن یک مطالعه‌ موفق، داشتن برنامه ریزی است. برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به مطالعه ما نظم میدهد و ما را از سردرگمی نجات میدهد.

 

۳) انتخاب مکان مناسب برای مطالعه

بهترین مکان برای مطالعه جایی است که نور و تهویه‌ی هوای مناسبی داشته باشد. اضافه بر این‌ها دسترسی آسان به منابع مطالعاتی و ثابت بودن از ویژگی‌های دیگر مکان مطالعه است.

 

۴) زمان مناسب برای مطالعه

بنابر شرایط خاص هر شخص، بهترین زمان برای مطالعه متغیر است. به طور مثال درس خواندن بعد از یک وعده غذای چرب و سنگین را به هیچ وجه توصیه نمیکنیم. اما همواره بهترین زمان برای شروع مطالعه برای اکثر افراد صبح است.

 

۵) تهیه‌ منابع مطالعاتی مفید و با کیفیت

بهترین راهنما برای تهیه‌ منابع مطالعاتی، مشاور تحصیلی و دبیران شما هستند. زیرا از شرایط شما آگاه هستند و با شناخت دقیقی که نسبت به کتاب های موجود دارند، دلسوزانه منابعی که در سطح علمیتان هستند را به شما معرفی مییکنند.

 

۶) دوری از چند برنامگی

داشتن چند برنامه و چند مشاور بیش از آنکه به شما کمک کند باعث سردرگمیتان می شود. بهترین کار برای دانش آموزان داشتن یک منبع مطالعاتی، یک مشاور و یک معلم است.

 

۷) پیوستگی با برنامه

با ارزش‌ترینِ کارها آن است که با مداومت همراه باشد. برای کسب نتیجه در مطالعه میبایست در درس خواندن مداومت و پیوستگی داشته باشید. این که یک روز ۱۰ ساعت بخوانید و فردا ۲ ساعت اصلا تاثیرگذار نخواهد بود.

 

۸) اعتماد به نفس و خودباوری

داشتن اعتماد به نقس بی شک شما را در ادامه‌ مسیر ثابت قدم میکند. اگر خودتان خودتان را قبول نداشته باشید پس چگونه انتظار دارید دیگران شما را قبول داشته باشند؟!

 

۹) پرهیز از مطالعه‌ی پراکنده و نامنظم

همانطور که قبلا هم گفته شد بهترین سبک مطالعه، مطالعه منظم و با برنامه است. پس دست از لجبازی بردارید و با یک برنامه ریزی اصولی و هدفدار مطالعه کنید.

 

۱۰) توکل به خدا

عاقبت همه‌ امور به اراده‌ی خداوند است. سپردن نتیجه‌ی اعمال به او، شما را از نا امیدی نجات میدهد. اعتماد به نفس و اعتماد به خداوند باعث می‌شود با قدرت به راه خود ادامه دهید و از شکست هراسی نداشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: مطالعه مفهومی چیست؟

 

عادت‌های غلط در مطالعه چیست؟

قدم اول برای خوب درس خواندن، داشتن تمرکز در هنگام مطالعه است و بهترین راه برای افزایش تمرکز، پرهیز از کارهایی است که باعث از بین رفتن تمرکز میشود. مثال:

  • دراز کشیدن در هنگام درس خواندن.
  • راه رفتن در هنگام درس خواندن.
  • رعایت نکردن فاصله‌ی بین چشم  و کتاب. فاصله‌ی مناسب چشم از کتاب و جزوه ۲۵ سانتی‌متره و کم و زیاد شدن آن باعث خستگی چشم یا حتی ضعف در سیستم بینایی خواهد شد.
  • برای داشتن مطالعه‌ای با کیفیت، در مواقعی که خسته اید، چند دقیقه استراحت کنید و وقتی که سرحال شدید، دوباره درس خواندن رو شروع کنید.
  • از آنجایی که پیشگیری، بهترین درمان است، در هنگام درس خواندن موبایلتان را خاموش کرده و در دورترین جای ممکن بگذارید و بعد از تمام شدن درستان (ترجیحا آخر شب)، میتوانید آن را چک کنید.
  •  

⚠️ البته توصیه میشود در دوران مهم کنکور از داشتن گوشی هوشمند پرهیز کنید.

 

موفق و سربلند باشید، امیر قره باغی، مشاور تحصیلی و کنکور

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید